Медична реформа: 9 тез про найголовніше

17 Октября 2016 1 1.6
  1. Наша система охорони здоров’я діє по радянській системі Семашко. Її суть – прив’язка до лікарні по географічному принципу (місцю прописки), при складності захворювання пацієнт спрямовується на вищі щаблі системи для лікування (районні, обласні, столичні, всеукраїнські медзаклади). Медицина безкоштовна (хе-хе!).

Наслідки: держава обіцяє все і безкоштовно, а коштів нема навіть на елементарні ліки. Пацієнт купує ліки переважно сам, змушений доплачувати з власної кишені не лише за препарати, але і неформально за гарне ставлення або за право бути прийнятим на прийом фахівцем не по місцю прописки. Лікар отримує мізерну зарплату і зацікавлений не у ефективному лікуванні пацієнта, а у гарній звітності та штучно накрученій статистиці, щоб отримати доплати за ліжкомісця. Адміністрація медзакладів має механізми впливу на зарплати працівників, використовуючи опції можливих доплат, а також щодо права лікаря перебувати на певних посадах і отримувати подяки від пацієнтів (вони ж - “неформальні платежі”).

  1. Реформу треба починати від лікарів «первинки» - тобто сімейні лікарі або лікарі першого контакту. Вони мають виконувати три функції – радити, як не хворіти, виловлювати хворобу на перших етапах хвороби і скеровувати хворого до потрібного фахівця, якщо хвороба вже є.

Наслідки: економія часу і грошей, орієнтація на профілактику захворювань, а не лікування.

  1. Мовою паперів: лікарі первинки мають вести протоколи діагностики, лікування та маршрутизації. Все в електронному вигляді. Ніяких усних вказівок чи паперових книжечок з підшитими листочками-рецептами в якості історії хвороби.

Наслідки: електронна система дозволяє чітко відслідкувати історію хвороби і тип лікування пацієнта, правильність лікування та профілактики, приписані ліки, прогнозувати сезонні піки захворюваності і запобігати їм.

  1. «Гроші за пацієнтом». Щоб держава не витрачала гроші «просто так», на всіх порівну – треба, щоб вона закупляла послуги тих лікарів, які найкраще працюють. А хто найкраще працює? Той, до кого йдуть пацієнти. Ринкова економіка. Пацієнт укладає контракт з лікарем терміном на рік. Зарплата лікаря залежить від кількості укладених контрактів.

Наслідки: лікар зацікавлений у ефективності лікування, бо тоді пацієнт буде задоволений. Якісні послуги = гарна репутація= нові пацієнти= висока зарплата. Хороший лікар отримує гарну оплату, поганий – перекваліфіковується ( в рамках медгалузі або ж за їх межами). Держава отримує адекватну статистику про захворюваність у країні. Відтак держава може планувати адекватно систему фінансування галузей і програм охорони здоров’я. Пацієнта лікують так, як треба пацієнту. А не кладуть в лікарню на тижневе обстеження, якщо можна лікувати амбулаторно.

  1. Умови контракту між лікарем і пацієнтом. Пацієнт зобов’язаний проходити відповідні його віку, статі, хронічним хворобам обстеженням, виконувати вказівки лікаря. Лікар зобов’язаний внести пацієнта у єдиний електронний реєстр, ефективно його лікувати. При порушенні контракту лікар втрачає пацієнта (довіру пацієнта), отже, контракт, отже, частку зарплати. Щодо порушення контракту пацієнтом - санкції поки не озвучені, однак можна припустити, що одним з варіантів буде втрата пацієнтом права на отримання безкоштовного пакету медичних послуг від держави.

Наслідки: всі намагаються дотримуватись контракту, бо мають прямі фінансові стимули. А це веде і до дбайливого ставлення до профілактики передусім і до якості лікування.

  1. Безкоштовний гарантований державою пакет медичних послуг – первинка (контакт з лікарем, незаангажована консультація, певні медикаменти), невідкладка і, можливо, пологи. Обсяг пакету можна взнати лише тоді, коли буде адекватна, а не штучно роздута статистика. Зараз порахувати повний або вичерпний перелік медичних послуг неможливо, поза як у нас недостовірні вихідні дані для обрахунку. Бо у нас недостовірна статистика, яку вимушена надавати система, аби не урізали фінансування тих, хто подає цю звітність. Обрахувати вичерпний перелік послуг стане можливим після отримання достовірних даних щодо роботи системи. А дані ці отримати стане можливо після впровадження електронного реєстру пацієнтів, що і буде однією з задач запуску первинки.

Наслідки: безкоштовне справді буде безкоштовним, платне справді буде платним. Ви чітко знаєте, що маєте право отримати від держави, а на що варто приберегти кошти. Ніяких напівтонів, все прозоро. Зараз же, зайшовши в лікарню, важко спрогнозувати, наскільки цей візит спустошить ваші кишені.

  1. Після того, як держава отримує адекватну статистику, вона починає бачити картину і по медзакладах загалом.  Тут можна скоротити кількість ліжок у хірургії, а тут збільшити кардіологічне відділення. Це й відділ скоротимо, а тут перепрофілюємо. Скорочуємо пульмонологію, відкриваємо можливості для створення місць для реабілітації. Поганий кардіолог може виявитись хорошим сімейником. Навіщо утримувати у кардіології 10 чоловік, якщо люди йдуть до трьох. Решта може перекваліфікуватись і працювати у тих сферах, які потребують фахівців, а тепер матимуть змогу працювати завдяки економії бюджетів на штучно роздутих і незатребуваних.

Наслідки: не болісна втрата робочих місць і скорочення, а адекватний розподіл ресурсів. Масова перекваліфікація фахівців і приміщень, усунення перекосів ( коли нема нормального ЛОРа, але є надмір гінекологів), створення системи медичного забезпечення,  яка відповідає реальному запиту мешканців міста, району, області.

  1. А, крім цього, ще мають реформувати систему служби крові (щоб були європейські стандарти збору, переробки і зберігання; щоб при переливанні не передавали гепатит чи СНІД тощо), систему громадського здоров’я (щоб в Європі та Україні була єдина система контролю за захворюваннями, а, отже, швидка та адекватна система спинення епідемій, боротьби із найпоширенішими захворюваннями тощо), систему надання невідкладної екстреної допомоги (суть – замінити лікарів парамедиками, бо мета швидкої – довезти до лікаря, де нададуть повноцінну допомогу. Однак доки українська інфраструктура не дозволить довезти хворого в лікарню за час, вказаний в нормативах (здається, 20 хвилин) – реформі не бути).

Наслідки: вирішення багатьох українських проблем охорони здоров’я, запровадження найкращого світового досвіду, зниження захворюваності, смертності тощо.

9. Гірше вже бути не може. Так кажуть у МОЗ, в громадському середовищі, на кухнях і у лікарнях. В програші зараз усі – і держава, і медики, і громадяни. Тому реформи в охороні здоров’я потрібні вже і неодмінно.

Наслідки: Ми все одно всі помремо – але не так швидко, як при нереформованій системі охорони здоров’я)))

Редакция может не разделять мнение автора материалов. Публикации подаются в авторской редакции.

В деле Януковича никому не нужна правда

Для наших людей фактор истины давно утратил свою значимость. Украинцы делят политиков...

Кому выгодны данные новых политических соцопросов?

На днях две ведущие социологические компании в один день обнародовали данные...

НОВОЛУНИЕ в Стрельце 29-го ноября - энергетический...

Энергетический центр кармически заточенного тау-квадрата с Нептуном

Комментарии 1
Войдите, чтобы оставить комментарий
Михаил Маркович (EpsilonDelta)
17 Октября 2016, Михаил Маркович (EpsilonDelta)

А по сути : 15-20 миллионов лишние в этой стране.

- 9 +
Блоги

Авторские колонки

Ошибка