Чи вдасться зупинити дух руїни?

30 Июня 2019 1 4.5

Часом мені здається, що існує якийсь мозковий центр, що працює на самоліквідацію цієї держави, навіть не так руками її ворогів, як зусиллями власних тут ідіотів.

Ліна Костенко, «Записки українського самашедшого»

Трудові мігранти збагачують Україну, але насамперед – світ

Україна ввійшла до рейтингу країн, які отримали найбільшу кількість грошей від трудових мігрантів.

Про це свідчить статистика грошових переказів Світового банку за 2018 рік, повідомляє «Сегодня».

«Україна, найбільший одержувач грошових переказів у регіоні (мається на увазі Європа та Центральна Азія), отримала новий рекорд у розмірі 14 мільярдів доларів 2018 року, що на 19 відсотків більше, ніж 2017 року. Цей сплеск в Україні відображає переглянуту методологію оцінки вхідних грошових переказів, а також зростання попиту в сусідніх країнах на робітників-мігрантів», – йдеться в інформаційному повідомленні Світового банку.

Водночас НБУ відзначає зменшення сум переказів. Особливо тих, які зроблено через системи переказу грошей. У першому кварталі 2018-го до України потрапило 593 млн дол., у першому кварталі 2019-го – 531 млн.

«На тлі охолодження економіки ЄС і скорочення різниці в заробітних платах (зростання заробітних плат в Україні попередніми роками) інтенсивність трудової міграції знизиться, що також зумовить зниження темпів зростання переказів із-за кордону», – говориться в інфляційному звіті за квітень.

У наступні кілька років, за прогнозами НБУ, суми «трудових» грошей далі зменшуватимуться.

«У 2019–2021 роках темпи зростання грошових переказів від трудових мігрантів значно сповільняться через зниження інтенсивності міграційних процесів внаслідок подальшої конвергенції заробітних плат і насичення ринку праці», – констатують у Нацбанку.

Тим часом у Світовому банку прогнозують, що 2019 року грошові перекази до країн з низьким і середнім рівнем доходів навіть зростуть – до 550 млрд доларів. І «трудові» гроші залишатимуться найбільшим джерелом фінансування цих країн.

У нас немає перспектив?

Влада загнала країну в глибоку кризу, а заяви про економічне зростання не відповідають дійсності. Що більше, в Україні спостерігається стійка деградація, населення виживає за рахунок співвітчизників, які працюють за кордоном, або завдяки іноземним позикам. Більше не розвивається промисловість, оскільки влада сконцентрувалася тільки на військовій сфері, але ця галузь не підвищує рівень життя. Найближчим часом будуть зношені майже все блоки атомних електростанцій, а їхній ремонт ніхто не планує.

Стабільно погіршується фінансове становище країни. Як повідомляється на сайті Мінфіну, за перший квартал 2019 року дефіцит держбюджету становив 26,2 мільярда гривень (майже мільярд доларів), що на 27% вище, ніж роком раніше.

РОЗВАЛ І ДЕІНДУСТРІАЛІЗАЦІЯ. Схоже, влада Порошенка виконала-таки заповіти колишнього посла США в Україні Джеффрі Пайєтта про перетворення України в «аграрну наддержаву». Нагадаємо, після здобуття Україною незалежності підприємства в основному продовжували працювати за кооперацією з російськими компаніями. Російський ринок був основним, тому що в розвинених країнах (наприклад, країнах ЄС) власні виробники мають переваги на ринку, їхні інтереси всіляко захищаються, і конкурувати досить проблематично. Після перемоги «євромайдану» кооперація з РФ була практично зруйнована, високотехнологічні галузі втрачені.

РАКЕТИ. Найбільше в Україні підприємство ракетно-космічної галузі «Південмаш» починаючи з 2014 року почало втрачати замовлення через розрив відносин з Росією. Через фінансові проблеми припинено виробництво ракет-носіїв «Зеніт» за міжнародними програмами «Морський старт» і «Наземний старт». Восени 2016 року завод було переведено на режим роботи один день в тиждень. Через борги з зарплати працівники звільняються та їдуть працювати за кордон. Через два-три роки взагалі не залишиться фахівців, здатних щось розробляти й випускати. Міжнародні проекти практично заглухли. Десятки пов'язаних з «Південмашем» інших підприємств теж зупинилися. Тобто космічної галузі у нас вже практично немає.

ВПК. Майже всю номенклатуру продукції підприємств військово-промислового комплексу було прив'язано до випуску російських кораблів і літаків. У березні 2014 року Україна ввела нормативні документи, які забороняють постачання озброєнь, військової техніки та деталі для комплектування російській «оборонці». А в серпні президент Петро Порошенко заборонив будь-яку співпрацю з РФ у сфері ВПК.

Через цю заборону компанія «Мотор Січ» опинилася на межі закриття, оскільки 85% вироблюваного обладнання відправлялося в Росію. Завод почав умирати. Підсумком стало зникнення підприємства з топ-100 компаній світового рейтингу.

КОРАБЛІ. Повністю втрачена надія на відновлення співпраці з російським ВПК і для миколаївського ДП НВКГ «Зоря» – «Машпроект»: у квітні минулого року в Росії запустили виробництво корабельних газотурбінних двигунів, які раніше складали тільки на заводі «Зоря» – «Машпроект».

ЛІТАКИ. Що стосується флагмана вітчизняного авіабудування — держпідприємства «Антонов», то потенційні замовники не поспішають із замовленнями. Хоча звіти «Антонова» з міжнародних виставок вражають, однак в реальності все зовсім інакше. З певним оптимізмом можна говорити лише про контракт з авіакомпанією Silk Way (Азербайджан) на 10 Ан-178. Було навіть підписано договір, за яким Баку перерахував «Антонову» 1 млн доларів. Азербайджан налаштовувався на подальшу організацію та адаптацію складального виробництва на власних потужностях. Однак у Києві з 2016 року проект почали гальмувати, перестали проводити випробування літака, припинилася сертифікація тощо. Програма, по суті, зупинилася. Після початку збройного конфлікту в Донбасі заборонено закупівлю запчастин у Росії, фактично це зупинило виробництво літаків.

БЕЗ КОЛІС. Згідно зі свіжими даними «Укравтопрому» виробництво легкових автомобілів упало в квітні відразу на 87% порівняно з минулим роком. У країні, яка колись випускала десятки тисяч «Запорожців», виробили всього 79 авто, причому всі на заводі «Єврокар», де складають машини іноземної марки Skoda.

Колишній всесоюзний гігант Запорізький автомобілебудівний завод виробив 2018 року один автомобіль, а зараз почав розпродавати майно, про що повідомили днями на сайті Центральної товарної біржі. І хоча обіцяють зберегти робочі місця, очевидно, що в найближчому майбутньому на підприємстві більше не випустять жодної української машини.

Виробництво вантажного транспорту обрушилося за рік на 83%. За весь квітень виробили всього одну вантажівку! Пікантність ситуації полягає в тому, що Петро Порошенко неодноразово розповідав про блискучу перемогу. Зокрема, що нібито забезпечив армію важкими КрАЗами, які навіть експортуються збройним силам інших держав. Насправді ж нова модифікація КрАЗ-7634НЕ, на яку робило ставку керівництво заводу, поки приносить не прибутки, а проблеми. Державне оборонне замовлення Кременчуцького автозаводу скоротилося минулого року до 100 одиниць, а 2019-го і зовсім зійшло нанівець. Хоча до війни КрАЗ стабільно експортував свої автомобілі в Росію, але після безнадійно втратив цей критично важливий для себе ринок. Освоїти альтернативні ринки не вдалося.

Стагнація охопила навіть найбільш рентабельне виробництво автобусів. Згідно з повідомленнями «Укравтопрому» поточних замовлень катастрофічно мало, і виробники ризикують повторити сумну долю легендарного Львівського автобусного заводу, який працював з 1945 року і виробляв найвідомішу марку автобусів в СРСР. На ЛАЗі випустили рекордну для країни кількість автобусів – 365 тисяч. А зараз його занедбані цехи знесли під комерційну забудову. Цікаво, що ЛАЗ пережив навіть катастрофічні дев'яності, але помер після «євромайдану».

Україна – сировинна база

Причини знищення української промисловості цілком очевидні. В «аграрній наддержаві» немає місця не тільки для космічних ракет, а й для автомобілів. Така ціна за відмову від економічної незалежності, яку розміняли п'ять років тому на розмови про гідність та патріотизм і красиві скляні намиста іноземних кредитів. А ринок Росії наглухо закритий через політичну кон'юнктуру – хоча, як показав досвід, це працює суто проти економічних інтересів вітчизняних заводів.

«В ідеалі була б виробнича кооперація з Європейським Союзом... Але Україна не цікавить їх як бізнес-партнер, що більше – як конкурент. В ЄС розглядають нашу країну тільки як сировинну базу... вони цього і не приховують», – констатує економіст Віктор Скаршевський.

Економісти відзначають: в принципі, є й інші ринки, де можна було б продавати продукцію українського машинобудування – Азія, африканські країни, де залишилися зв'язки ще з часів Радянського Союзу і наша продукція ще може бути конкурентоспроможною. Але річ в тім, що виробляти високотехнологічну продукцію в Україні просто нікому. «На жаль, багато висококласних фахівців-інженерів уже виїхало з України. І особливо останнім часом, у зв'язку з політичними подіями останніх п'яти років, хвиля від'їздів росте», – говорить Скаршевський.

«Полювання на Порошенка»

У Державному бюро розслідувань розглядають заяву про відмивання коштів, легалізацію незаконних доходів та несплату податків колишнім президентом Порошенком, який у складі організованої злочинної групи заволодів телеканалом «Прямий», оформивши його на офшорну компанію.

Крім того, ДБР зареєструвало нове кримінальне провадження й початок розслідування за фактом легалізації Порошенком злочинних доходів під час офшорних маніпуляцій на суму 300 млн доларів США за угодою продажу заводу «Кузня на Рибальському».

Найнебезпечніший мисливець на Порошенка – олігарх Коломойський. Одразу після другого туру президентських виборів якийсь суддя Окружного адміністративного суду подав позов проти Порошенка. На жаль, ім'я цього «сміливця» невідоме – він його засекретив. А жаль. Адже за анонімним «суддею» стоїть ціла команда його колег, які звинувачують Петра Олексійовича в тиску й втручанні в свою роботу під час націоналізації ПриватБанку. Тут навіть до бабки не ходи, щоб зрозуміти: за спинами відважних борців з системою стирчать вуха Коломойського. Відзначився й «незалежний» телеканал «1 + 1» – подав позов проти Порошенка ще 16 квітня, тобто до остаточної перемоги Зеленського. І не секрет, що цей телеканал теж власність Коломойського.

Екс-гаранта підозрює й Спеціалізована антикорупційна прокуратура – у перевищенні службових повноважень і розкраданні у великих розмірах. Нібито він розсадив своїх приятелів на ключові пости в «Центренерго». Є дані, що спільно ці товариші вкрали (за допомогою махінацій з приватизацією акцій компанії) і вивели з країни понад 6 млрд гривень.

Є ще ціла команда «мисливців на кабана» – вельми професійних, безжальних і дуже небезпечних для Петра Олексійовича. Це ті, хто втік 2014 року: Микола Азаров, Сергій Клюєв, Сергій Арбузов, Михайло Єжель, Олександр Клименко, Віктор Пшонка, Віталій Захарченко та багато інших. І, звичайно ж, сам Віктор Янукович.

Ще небезпечніші для відставного президента ті, хто залишився й кого було піддано політичним репресіям в Україні. Наприклад, сидить у СІЗО Олександр Єфремов. Або підслідний Михайло Добкін. Ці люди терпляче чекали свого часу, і ось він настав. У них, звичайно ж, багато запитань до Петра Порошенка, і вони дуже бажають їх поставити.

Що ж до Володимира Зеленського, то експерти вважають: навряд чи він стане підтримувати свого попередника. Він заробив чимало політичних балів, заявивши про розпуск Верховної Ради, а тепер показуватиме, що в Україні нібито немає місця корупції у вищих ешелонах влади. Зеленський виграв вибори на хвилі невдоволення режимом Порошенка. Немає ніяких сумнівів, що виборці переважно підтримають «посадку» колишнього президента. Єдиний вихід для Петра Олексійовича – це втекти з країни. Він, звичайно, може сподіватися на підтримку західних колег. Але якщо заокеанські партнери не втрутяться, то Порошенко цілком може опинитися на нарах.

Запитання на завтра

Президента ми переобрали. Найближчим часом оберемо новий парламент.

Яким шляхом піде Україна під керівництвом нової влади?

Чи є надії на зміну політичної та соціально-економічної системи?

Чи будуть притягнені до відповідальності ті, хто майже 30 років керував за принципом «дух руїни – феномен української нації»?


Загрузка...

Саша БОРОВИК: Прощание с парламентом

Этот парламент не был ни плохим, ни хорошим — он был отображением украинского...

Украина Зеленского – вызовы для новичков

После 21 июля вся ответственность ляжет на плечи Зеленского, а время перестанет...

Работа над ошибками

Видимо, у Зеленского решили довести до абсолюта выигрышную тактику президентской...

Будапешт: "Избирательная кампания в Украине носит...

Петер Сийярто: «Венгрия стремится к нормализации отношений с Украиной в будущем...

Качество внеочередных парламентских выборов в...

По состоянию на вечер 15 июля ЦИК Украины завершила процесс регистрации официальных...

Все еще жаждете революций? А большинство украинцев...

Если грянет третий «майдан», его возглавят ультраправые. И тогда опровергать...

Загрузка...

«Великолепная семерка» в украинском варианте

Владимир Зеленский уже созрел к каким-то действиям с Россией. Правда, он еще не знает, к...

С чувством брезгливости

Тбилисский журналист Вадим Анастасиади откликнулся на выходку телеведущего...

«Троянский конь» для Владимира Зеленского

Вспомнилась памятная всем история, как некие джентльмены собрались на поиски сокровищ...

Чи є в Україні національна ідея?

Поляризація добра і зла стає ясна і зрозуміла, як правило, за часів випробувань та лих,...

73,22% против – приговор не только Петру Порошенко, но и...

Проигравшие не признали своего провала. Их даже не смутили «73,22% против»,...

Комментарии 1
Войдите, чтобы оставить комментарий
Валерий
30 Июня 2019, Валерий

Нисколько не верю , что Порошенко посадят .Такой кульбит не доступен украинским политикам- акробатам .

- 10 +

Получить ссылку для клиента
Авторские колонки

Блоги

Idealmedia
Загрузка...
Ошибка