Директор польського національного форуму музики диригуватиме у Києві месою Моцарта

22 Октября 2020

Проєкт «Польсько-українські музичні діалоги» є продовженням багатолітніх зусиль варшавського Фонду Pro Musica Viva будування музичних взаємин між Польщею та Україною, зокрема співпраці диригента Романа Реваковича з українськими музикантами та відомими колективами.

Ключем у проєкті «Польсько-українські музичні діалоги» є зустріч польської і української музики та польських і українських виконавців. Цього разу проєкт, що реалізуватиметься за підтримки Інституту Адама Міцкевіча з Варшави буде мати дві програми.

Перша його частина відбудеться у Києві: польські та українські солісти - Божена Буйніцка, сопрано (Польща), Марія Березовська, мецо-сопрано, Олександр Чувпило, тенор, Тарас Бережанський, бас, а також Національна капела України «ДУМКА» і Національний ансамбль солістів «Київська камерата» під диригуванням Анджея Косендяка - директора Національного Форуму Музики Вроцлава, - виконають ораторіальні твори польського композитора Марціна Юзефа Жебровського (1710-1792) та Месу до-мінор Вольфганга Амадея Моцарта.

Досить цікаве співставлення музичного генія Моцарта з творцем трохи молодшим, який писав  подібною музичною мовою, - Жебровським. Відомий також як Жебро - Марцін Юзеф Жебровський - один з найцікавіших польських композиторів XVIII століття. Певний час його вважали ченцем, але тепер відомо, що він був світською людиною. Музикантами були також його дружина, співачка при королівському дворі Марія Ельжбєта, і син Ян Томаш. Марціна Жебровського надзвичайно високо цінували як композитора, скрипаля, співака, а також педагога.

Близько тридцяти його композицій, які збереглися в архівах монастиря в Ченстохові, підтверджують захоплену думку сучасників. Композитор створював музику, що не поступалася найкращим тогочасним європейським зразкам, близьку до стилю неаполітанського модерну і напрямку galant. Його Magnificat - приклад дуже високого рівня виконання капели. Блискучий твір, який складається з окремих частин – рядків тексту, демонструє досконале знання вокальної техніки, чудові мелодичні і гармонічні рішення, схильність до музичного орнаментування. Цікавою та різноманітною є теж оркестрова партія. Наповнений блиском, радісний мотет Rorate caeli на слова з Книги Ісаї, які вважаються одним з месіанських пророцтв, без сумніву звучав на літургіях, що служилися в монастирі в час різдвяного посту.

«...склав у моєму серці таку присягу і маю намір її виконати. Коли її складав, Констанція була ще незаміжньою, а оскільки я був рішуче налаштований з нею одружитися, як тільки вона видужає, тим легше міг цю присягу скласти. …І от маю відчутний доказ цієї присяги – половину партитури меси, яка дозволяє найкращі прогнози» (з листа В.А.Моцарта до батька, 1783).

Твір, про який пише Моцарт у своєму листі, це Меса до мінор, яку називають «великою», своєрідний вотивний дар з нагоди шлюбу з прекрасною Констанцією Вебер, руки якої Моцарт домагався так довго, наперекір спротиву її родини. Хоча меса «дозволяла найкращі прогнози», однак назавжди мала залишитися тільки «половиною партитури», приєднуючись до значної в історії музики колекції незакінчених шедеврів.

Меса до мінор відповідає неаполітанському кантатному типу. Особливе враження справляє арія сопрано Et incarnatus est, остання частина незакінченого Credo. Її вмиротвореність, чутливість, «пташині» діалоги солістки з духовими інструментами не залишають сумніву, що вона висловлює глибоке почуття композитора до молодої дружини-співачки, яка могла бути першою виконавицею, хоча – на противагу легенді – не під час першого зальцбурзького виконання (жовтень 1786), коли єдиний раз за життя Моцарта виконали Месу до мінор, певно, доповнену фрагментами попередніх творів. Також пізніше здійснювалися різні спроби її закінчити. На концертах, однак, найчастіше виконується неповна версія, у тій формі, в якій її залишив автор.

Дофінансовано у рамках багатолітньої програми НЕЗАЛЕЖНА на 2017-2022, у рамках дотаційної програми Інституту Адама Міцкевіча «Культурні помости». Організатор проєкту – Фонд Pro Musica Viva (Варшава).

Ораторіальний концерт відбудеться 27 жовтня о 19:00 в Будинку звукозапису Українського радіо в рамках проєкту «Польсько-українські музичні діалоги»

Читайте новости Украины и мира на страницах «2000» и в социальных сетях FacebookTwitterLivejournal, а также Telegram

Святослав Вакарчук анонсував вихід нового проєкту...

Лідер гурту "Океан Ельзи" Святослав Вакарчук оголосив про свій новий проєкт під назвою...

Шопен, піонер польського альпінізму і автор музики до...

Цього року увесь музичний світ відзначає 210-річчя від дня народження Фридерика Шопена....

Гурт The HARDKISS шукає нових музичних героїв

The HARDKISS і Pepsi запускають масштабний музичний digital-проєкт Pepsi Music Star. Головним призом...

За підтримки Трастового фонду НАТО завершується...

Представники ДСП «Об’єднання «Радон», що належить до сфери управління...

Українська акторка Олена Лавренюк розповіла про...

У великому інтерв’ю тижневику “Отдохни” українська актриса відверто...

Співак TRACH представив новий трек «Звуки»

Музика – властивість людської душі. Ми добуваємо її з глибин власного Всесвіту, аби...

Галерея «АВС-арт» презентує групову виставку «СРІБНЕ...

Перший зимовий день у галереї «АВС-арт» розпочинається тематичною груповою...

Украинская девочка получила золотую медаль в...

Юная жительница Умани София Богуш получила первое место и золотую медаль в...

Итальянские ученые обнаружили неизвестный прежде...

Ученые из Италии уверены, что недавно найденный эскиз с изображением Христа...

В Запорожье на Хортице раскопали сенсационную...

Представители Национального заповедника «Хортица» 14 ноября представили...

В Колизее, Версале и Яд Вашем появится аудиогид на...

Украиноязычные аудиогиды появятся в трех всемирно известных музеях: Колизее (Италия),...

В столиці відбудеться відкриття виставки "Тартарари"...

Dymchuk Gallery представляє проект "Тартарари" київського художника Дмитра Красного....

Комментарии 0
Войдите, чтобы оставить комментарий
Пока пусто
Авторские колонки

Блоги

Ошибка